Kjøpsvilkår
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer og tjenester mellom næringsdrivende og forbrukere.
Partene
Selger er Planteplan AS, Fagerlivegen 8 C, 6008, Ålesund.
E-post: post@planteplanlegger.no
Organisasjonsnummer 930752487, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
Betalingen
Betalingen skjer via betalingsløsningen Vipps på denne nettsiden.
Leveringen
Kjøper får tilgang til tjenesten umiddelbart etter betaling, og dette regnes som levering.
Tidsbegrenset tilgang
Tilgangen til den delen av tjenesten som muliggjør endringer i planen er begrenset til en periode på tretti (30) dager fra kjøpsdato. Selger plikter å lagre den planen som er valgt av kjøper og tilgjengeliggjøre den for kjøper i minst et (1) år.
Angrerett
Kjøper samtykker til at tjenesten blir levert umiddelbart. Da tjenesten blir tilgjengelig på kjøpstidspunktet sier kjøper fra seg angreretten i henhold til angrerettloven.
Om kjøperen allikevel ikke er fornøyd med kvaliteten av tjenesten kan kjøper allikevel kreve kjøpesummen tilbake innen 2 timer etter. Melding om heving av kjøp skal sendes per epost til post@planteplanlegger.no.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten.
Mangel ved tjenesten - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved tjenesten må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper fikk tilgang til tjenesten.
Dersom tjenesten har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Retting
Kjøperen kan kreve retting av manglen. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom feil ved tjenesten ikke blir rettet. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tjenestens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom tjenesten ikke er rettet, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
Om kjøper ønsker utlevering eller sletting av personopplysninger kan kjøper kontakte selger via epost til post@planteplanlegger.no.
Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.